top of page

Lekfull lagun i sydfranska Leucate

Leucate – men Village, inte Plage

Tänk att kartor har en sån förmåga att sätta igång fantasin hos en.

Vi hade ingen aning om vad de där "tarmarna" till landtungor i södra Frankrike, mot Spanien till, innehöll så vi sögs dit av ren nyfikenhet.

Och vilken tur det var!

Vi sitter och hämtar andan i skuggan under markisen. Har nyss kommit tillbaka från en promenad utmed stranden i alldeles för hög temperatur och vilar nu ut genom att sitta så stilla som möjligt och titta på alla som försöker lära sig brädsegla i den grunda viken.

Vi är i Leucate. Hit kom vi första gången i ett helt annat klimat.

"Ja jösses, vilken grej", frustar Bobo och jag vet vad hon syftar på.

Vi var på väg till Spanien mitt i vintern och blev tvärtrötta lagom till att vi såg skylten som pekade in mot Leucate. Jag var kartläsare och hade sett att orten låg mitt på ett sånt där tarmliknande stycke mark mellan havet och en insjö, som ser ut att enbart rymma en väg.

Brutalt väckta i gryningen

"Härinne bör det ju finnas åtminstone en badort", spånade jag. "Kanske inte så livligt där just nu, men då är det i alla fall ingen större risk att vi blir bortkörda."

Nu var ju detta i Frankrike, så när vi hade rullat in på Leucates lilla torg och parkerat hittade vi en vinteröppen restaurang som visade sig servera ljuvlig mat någon timme till.

Vi återvände mätta och belåtna till husbilen och sov rofyllt. Tills det knackade stenhårt på dörren vid åttatiden nästa morgon.

"Sablar också", morrade jag och kravlade mig upp. "Nu är det nån j-vla ordningsman som ska fösa bort oss förstås."

Så var det inte riktigt. Torget hade i gryningen förvandlats till en överdådigt dekorerad julmarknad och nu hade vi vår sista chans att smita ut genom ett hål mellan marknadsstånden innan vi skulle bli en naturlig del av marknaden. Ja, faktiskt dess mest centrala attraktion, mitt på torget.

Herrarna som höll i marknaden var förtjusande vänliga och hade lika roligt åt situationen som vi. Vi vinkade glatt till varandra när vi hastigt slank ut från Leucate för den gången.

Hamnade i fel Leucate

Nästa gång vi passerade samma tarm var vid en helt annan tid på året och vi var sugna på att kolla in byn under dess högsäsong. Men då villade vi bort oss och hamnade i Leucate Plage istället för i Leucate Village och det var något helt annat det. En stenöken av moderna (nåja) badortsbyggnader och nöjesetablissemang av ett slag vi brukar sky som pesten. Vi vände snabbt därifrån och fortsatte vår resa.

Men skam den som ger sig, för ytterligare nästa gång tog vi oss tid att navigera in

i själva byn igen och se, där fann vi en underbar ställplats precis utanför "centre ville" och vid kanten av en långgrund och pissvarm lagun av havet.

​

"Nästa gång ska jag brädsegla"

Det är där vi sitter nu. När värmen har lagt sig kommer vi att vandra sakta in till det torg vi en gång bodde på, och där kommer vi att beställa in en härlig bricka med blandade tapas – de har mycket sånt här, nära den spanska gränsen – och vi sköljer ner smårätterna med ett par glas av traktens eget bubbelvin limoux.

Och vi tackar vår karta för att den lockade in oss här allra första gången och vår egen envishet för att vi fortsatte komma hit.

Tillbaka vid husbilen på kvällen, innan vi somnar, säger jag rakt ut i mörket.

"Nästa gång vi kommer hit ska jag brädsegla. Påminn mig om det."

Leucate är en sömnig, strandnära by som lever upp om somrarna, men som har valt att förlägga den mer exploaterade och turisttäta delen av sina arealer i Leucate Plage en bit bort.

Själva byn är fortfarande rätt bedårande, med ett litet torg med några restauranger och caféer och en bygata med butiker av olika slag. Bygatan leder ner till havet, och på vägen dit går det att svänga av mot vänster och följa en trevlig vandringsled så långt man orkar.

Brädsegling och yoga

Det varmaste badvattnet finns vid ställplatsen, som är en träffpunkt för brädseglare och yogautövare. Mycket dreads med andra ord, men vi

(aningen äldre) husbilsåkare blir mycket väl omhändertagna av ungdomarna som har hand om strandens bar och café. Leucate ligger i härliga vindistrikt. Närmast till hands ligger vinerna från Fitou och Corbière, båda tämligen underprissatta om ni frågar oss. Finns ett fantastiskt utbud i kooperativets butik vid infarten till Leucate Village. Testa också gärna limoux, det lokala bubblet som enligt legenden (som nog faktiskt är sann) är det egentliga upphovet till den teknik som sedan resulterade i champagne.

Ställplatsen i Leucate utgör en perfekt bas för utflykter till en mängd resmål på bara några mils håll, men dem får ni luska reda på själva. Ni är ju kartnördar ni också, eller hur?