
![]() |
|---|
La Grande-Motte – sydfransk betong som mjukar upp våra sinnen

Här finns plats för alla – inte minst campare
Opersonliga vita betongorter finns det gott om på den fattigare delen av Frankrikes medelhavskust. La Grande-Motte kan på håll se ut att vara en av dem, men icke.
Spännande arkitektur, en stadsplanering som sätter det mänskliga i centrum – och en handfull campingplatser på bästa läge i stan får oss att falla pladask för ”LGM”.

”Va?”, säger vår frankrikeboende husbilsväninna.
”Gillar ni La Grande-Motte, det var otippat!”
Jo, vi är faktiskt förvånade själva, men kärleken kan slå till på de mest oväntade sätt. För på håll kan det arkitektoniska experimentet La Grande-Motte se rent skrämmande ut. Betong, betong och betong. Vit och inte så sällan med sorgkanter
av smuts eller om det är svartmögel.
Den sortens enahanda turistorter finns det gott om utmed Frankrikes medelhavskust och vi skyr dem som pesten. De är fula, opersonliga och har en överrepresentation av folk som älskar oväsen.

Men alltså LGM, som de initierade kärleksfullt kallar staden. Det är precis motsatsen till allt detta, särskilt för oss campare. När vi rullar in i den oas mitt i stan som har reserverats för nomader fylls vi av ett stilla lugn och harmoni. Vi parkerar husbilen i skuggan under mäktiga pinjeträd och tar en kaffe på campingen La Petite Mottes uteservering i väntan på att receptionen ska öppna efter lunchstängningen. Vi vet redan att det är här vi ska stanna de närmaste dagarna, det känns i hela kroppen.
Luften kvillrar av fågelsång
Inte minst i öronen. Där vi bor till vardags hör vi fiskmåsar och enerverande duvor; några andra fåglar flockas inte i de slitna palmerna utanför vårt fönster.
Här på Camping La Petite Motte kvillrar luften av småfåglars kvitter. Sju olika sorters lövträd, väl beskurna sedan decennier för att sprida ljusgrön skugga, bildar ett rogivande tak över oss.



Väl installerade under markisen en stund senare, med ett immigt glas rosé och en skål med lokala oliver framför oss, konsulterar vi wikipedia. Vad ÄR La Grande-Motte för ställe egentligen?
Och vi lär oss att det är en av fem turistorter vid Medelhavet som beställdes fram av general de Gaulle efter andra världskriget när det behövdes tillväxt och Frankrike redan hade etablerat sig som ett turistland i världsklass. Nu skulle ytterligare besökare lockas till den fattiga sydvästra delen från rikare delar av Frankrike och norra Europa.
De byggde en hel stad
Jungfruliga kustremsor i massor fanns att tillgå, så det var bara för arkitekterna att börja tävla om juvelerna. Jean Balladur, filosof och arkitekt, vann kampen om La Grande-Motte. Han ska själv ha sagt att ”ingen drömmare är så galen att han tror sig kunna bygga en hel stad”, men det var precis vad han gjorde tillsammans med landskapsarkitekten Pierre Pillet.

Det dröjer inte länge förrän vi lyfter från vilan under markisen och nyfiket följer första bästa upptrampade väg från campingen. Den går under skyhöga pinjer, på barrdoftande stigar, ut till en luftig park och ner till stranden Plage de Couchant. Det är apéro-tid, fransmännens heliga stund då de samlas på caféer för att ta ett glas före middagen med sina vänner. Solen hänger lågt över sanddynerna, de sista strandentusiasterna släpar sig motsträvigt upp ur vattnet och kommer gående med sina strandmattor och parasoller. Det dricks pastis med klirrande isbitar.
Ljuset ligger och smörar mot huskropparna
Ljuset ligger och smörar mot de häpnadsväckande huskropparna som gör oss vimmelkantiga med sina djärva former.
Bara något år innan Jean Balladur fick uppdraget att rita La Grande-Motte besökte han den förkoloniala pyramidstaden Teotihuacan i Mexiko, och nu gick han loss vid Medelhavet med inspiration därifrån.
Vi kan ju inte neka till att betongen står som spön i backen, men är förundrade över att vi känner en omedelbar trivsel vart vi än går. En av förklaringarna kan vara att Jean Balladur jobbade utifrån det gyllene snittet och var noga med att den helt nya staden skulle visa ett mänskligt ansikte.
Det är förstås ingenting som vi kan peka på rent konkret; vi kan inte följa några former och se hur de förhåller sig till varandra enligt principen om att matcha en tredjedels linje med två tredjedels för att skapa harmoni, utan vi bara förnimmer att hela miljön känns rätt. Behaglig att vistas i helt enkelt.

Däremot vet vi allt om hårda vindar i den här delen av Frankrike och är tacksamma för att Balladur även byggde bort så många blåshål som möjligt. Vi vet också allt om galen sydfransk trafik och njuter av att gångtrafikanter och cyklister har prioriterats i stadsplaneringen, samtidigt som motorfordonen har sina tydliga stråk att enkelt ta sig fram i.
Inte bara de välbeställda
Men allra mest uppskattar vi att La Grande-Mottes finaste kvaliteter inte reserverades för de välbeställda som har råd att köpa eller hyra en flott terrassvåning vid Medelhavet. Här ingick det i uppdraget redan från början att skapa boende för alla, däribland Frankrikes många campare. I ett suveränt läge dessutom.

Det har resulterat i att sex campingplatser är belägna i en egen oas mitt i stan. Med tiden har tre av campingarna utvecklats till stugbyar med villavagnar, men för oss som rullar omkring finns fortfarande Camping La Petite Motte med tvåhundra platser att tillgå, liksom grannen GCU som drivs av camparnas egen organisation GCU. Båda är härligt natursköna och saknar faciliteter som pooler och vattenlekland.
Splitter ny ställplats
Sedan våren 2025 finns en ställplats i anslutning till campingarna, och den som slinker in här vid 11-12-tiden på dagen kan fånga någon av det tiotalet platser som ligger i änden av en parkeringsrad eller intill ett träd och då få lite extra utrymme. I övrigt är rutorna rätt trånga, men har i allmänhet ett utrymme framför eller bakom bilen med plats för en liten sittgrupp. Vi älskar inte ställplatsens bokningssystem Qipeo, som av outgrundlig anledning släpper in fler husbilar än det finns plats för, men vi hoppas att det är en bugg som kommer att rättas till.


FAKTA
La Grande-Motte byggdes 1960-1975 och har bevarats och utvecklats i lojalitet med arkitektens tankar. Varje parkbänk, vattenpost, offentlig toalett och elskåp är formgiven enligt ursprungsplanen.
Orten har 8 500 fastboende och tar emot två miljoner besökare per år.
Marinan i LGM har plats för 1 600 fritidsbåtar.
Några sjömil österut i samma deltaområde ligger Medelhavets största småbåtshamn med 5 000 platser, Marina Camargue. Och alla båtar är inte precis små …

